Veelgestelde vragen
Hoe krijg ik en/of mijn wettelijk vertegenwoordiger inzage in mijn cliëntdossier?
De wet zegt dat het jouw recht is om in je zorgdossier te kijken. Bij Trajectum kan dat op verschillende manieren. Bespreek met je behandelaar wat voor jou de beste manier is.
Het kijken in jouw zorgdossier kan bijvoorbeeld via Caren. Zo heet het programma waarmee dit kan. Op dit moment heeft alleen jouw wettelijk vertegenwoordiger toegang. Als je die vertegenwoordiger hebt tenminste. Vanaf februari 2023 is dit ook voor jou mogelijk.
Ben je wettelijk vertegenwoordiger en wil je digitaal toegang tot het zorgdossier van de cliënt? Stuur dan een mail naar het secretariaat van de locatie van de cliënt. Geef daarin aan dat je toegang wilt tot Caren. Benoem daarbij om welke cliënt het gaat.
Hoe zit het met mijn cliëntdossier? Zijn mijn gegevens veilig?
Trajectum schrijft alle informatie over jou op.
Die informatie over jou is privé. Daarom mogen we die
niet zo maar aan anderen vertellen.
Bekijk hier de folder!
Is er een informatie voor cliënten over corona?
We houden cliënten op de hoogte door filmpjes te maken en brieven te sturen. Dit doen we bijvoorbeeld als er iets nieuws te vertellen is over corona.
Er zijn filmpjes over de corona prik, de boosterprik en hoe je bijvoorbeeld je handen goed wast.
Ook verwanten sturen we een brief als er corona nieuws is.
Heb je vragen? Dan kun je ze stellen aan de begeleider of je contactpersoon van Trajectum.
Wat als er een cliënt of medewerker besmet is?
Als een cliënt ziek wordt van corona, gaat Trajectum de cliënt verzorgen. Dat kan betekenen dat hij of zij apart wordt behandeld. Dat gebeurt in de speciale ziekenboeg.
Zieke medewerkers komen niet naar het werk en moeten even in quarantaine. Als de klachten over zijn, mogen ze weer komen werken.
Ik ben ambulante cliënt. Wat betekent corona voor mij?
De ambulante locaties van Trajectum zijn open.
De dagbesteding is ook open.
Er zijn wel regels. Zoals: hou 1,5 meter afstand.
Er is geen groepsbehandeling.
Je kunt wel een individuele behandeling hebben.
Dat is alleen met jou en de behandelaar. Met z'n tweeën.
Dat gebeurt meestal niet 'in het echt'.
Maar zo veel mogelijk via de telefoon. Of via videobellen.
Vragen? Neem contact op met je behandelaar.
Intakes en aanmeldingen gaan gewoon door.
Komen er nog nieuwe cliënten?
Ja, er zijn nog steeds intakes en aanmeldingen. Net als eerst.
Wel komt er misschien een extra controle. Dan kijken we of je corona hebt. Of we kijken of je corona kunt doorgeven.
Dit doen we omdat we geen zieke cliënten bij Trajectum willen binnenlaten.
Waar kunnen cliënten en verwanten terecht met vragen?
Cliënten kunnen vragen stellen aan hun begeleider of behandelaar.
Begeleiders hebben spullen gekregen om deze vragen te beantwoorden. Zoals folders en filmpjes. Voor dove cliënten is alles ondertiteld. En vaak getolkt.
Verwanten zijn bijvoorbeeld familie van een cliënt. Of een vertegenwoordiger. Zij kunnen vragen stellen aan hun contactpersoon van Trajectum.
Ze kunnen ook bellen met het algemene nummer: 088 929 50 01.
Krijgen cliënten dagbesteding?
De dagbesteding stond een tijdje stil. Maar gaat nu weer door.
Cliënten moeten zich wel aan de regels houden.
Ze moeten bijvoorbeeld 1,5 meter afstand houden en staat er een raam open. Zo blijft iedereen gezond.
Gaan plaatsingen en verhuizingen van cliënten door?
Plaatsingen:
Nieuwe cliënten worden geplaatst wanneer er plek is.
Net als altijd.
Verhuizingen:
Cliënten kunnen nu niet intern verhuizen.
Intern betekent binnen Trajectum.
We doen dat alleen als daar een belangrijke reden voor is.
Dan beslist de locatiemanager wat er moet gebeuren.
Mogen cliënten nog met verlof?
Ja: cliënten die op verlof mogen, kunnen op verlof. Maar wel op een veilige manier. Zodat ze geen corona krijgen.
Ben je cliënt bij Trajectum? Vraag dan aan je begeleider hoe het zit.
Ben je een verwant? Bijvoorbeeld familie of vertegenwoordiger van een cliënt? Neem dan contact op met je contactpersoon bij Trajectum.
Kan ik als verwant nog op bezoek komen?
Ben je familie, vriend of kennis van een cliënt bij Trajectum? Of een vertegenwoordiger? Dan ben je een verwant. En dan wil je misschien op bezoek komen.
Dat mag wel. Maar we zijn voorzichtig.
Er zijn een paar regels voor het bezoek. Het kan zijn dat we je vragen stellen. En we zorgen ervoor dat het veilig is. Voor jou, maar ook voor de cliënt. Wij volgen hierbij de richtlijnen die voor het hele land gelden.
Kom je uit een oranje of rood risicogebied (zie de website van de RIVM) dan vragen we je om extra goed op te letten.
Onze voorwaarden:
• Er mogen 1 of 2 vaste bezoekers langskomen
• Je houdt 1,5 meter afstand tot de cliënt
• Je wast en/of desinfecteert je handen
• Je hoest of niest in de binnenkant van de arm
• Je gebruikt een papieren zakdoekje maar één keer
• Het bezoek gebeurt op de kamer van de cliënt en we zorgen zo mogelijk voor een goede ventilatie. Het bezoek mag ook buiten.
Deze regels gelden ook voor de cliënt.
Als je verkouden bent of de cliënt verkouden is, stellen we het bezoek nog even uit.
Bellen of videobellen met de cliënt kan natuurlijk altijd. Neem contact op met je contactpersoon binnen Trajectum over het bezoek.
Hoe gaat Trajectum om met het coronavirus?
Trajectum beschermt de gezondheid van cliënten.
Het coronavirus kan cliënten ziek maken.
Daarom heeft de regering maatregelen bedacht en krijgt iedereen in Nederland een prik.
Gelukkig hebben de cliënten die een prik willen, deze ook gehad. Nu zijn onze cliënten goed beschermd.
Vanaf 13 december jl krijgen cliënten ook een zogenaamde boosterprik.
Er zijn nog wel maatregelen, zoals afstand houden en een mondkapje dragen. Trajectum luistert naar die maatregelen. Zeker nu er een nieuwe vorm van corona is (omikron).
Daarnaast heeft Trajectum eigen maatregelen bedacht. Dat staat in een uitgebreid protocol.
Als de maatregelen van regering anders worden, passen we dit ook aan.
Wat voor zorg geeft Trajectum?
Trajectum helpt mensen die hulp nodig hebben in hun leven.
Boodschappen doen of werken kan best lastig zijn. Of rustig blijven als iets niet goed gaat.
Trajectum helpt deze mensen om beter met deze situaties om te gaan.
We helpen jou waar je nu woont, of je komt bij Trajectum wonen. Wat het beste is voor jou.
Hoe ziet de behandeling er uit?
Iedereen heeft een andere behandeling. Want niemand is gelijk.
Dit kan je in je intakegesprek bespreken.
Mag ik mijn telefoon meenemen?
Dat verschilt per cliënt.
Je kan dit in je intakegesprek bespreken. Of je kan met je begeleider overleggen.
Hoe ziet mijn woonplek eruit?
Trajectum heeft veel locaties.
Die zien er allemaal anders uit.
Van een paar locaties hebben we een filmpje gemaakt. Bekijk die op de pagina Locaties.
Mag ik een huisdier meenemen?
Dat verschilt per cliënt.
De begeleider bespreekt met jou of je een huisdier mee mag nemen.
Mag ik een tv op mijn kamer?
Dat verschilt per cliënt.
Dit kan je met je begeleider bespreken.
Waar is Trajectum te vinden?
Trajectum heeft verschillende locaties. Dus verschillende plekken.
Al onze locaties vind je op de pagina Locaties.
Wat zijn de wachttijden?
De wachttijden verschillen soms.
Hoe het nu zit, lees je op de pagina Wachttijden.
Kan ik mij zelf aanmelden?
Het beste is om hier hulp bij te krijgen.
Zoek contact met het sociale wijkteam in je woonplaats. Zij weten precies hoe aanmelden werkt.
Kom je er niet uit? Dan kan je ook het Aanmeldbureau van Trajectum bellen.
Ons telefoonnummer is: 088 -929 50 02.