5 vragen aan… cliëntenvertrouwenspersoon Christel
5 vragen aan… cliëntenvertrouwenspersoon Christel
Als cliënten ergens mee zitten, kunnen ze praten met een cliëntenvertrouwenspersoon. Sommige van deze personen weten alles over de Wet Zorg en Dwang. En dus over onvrijwillige zorg. Eén van deze vertrouwenspersonen is Christel Brunsveld; we stellen haar 5 vragen.
1. Wat doe jij als cliëntenvertrouwenspersoon Wet Zorg en Dwang?
“Ik ondersteun cliënten van Trajectum die ergens mee zitten. Die een klacht of vraag hebben of ontevreden zijn over onvrijwillige zorg die ze krijgen. Cliënten die onvrijwillige zorg krijgen kunnen onder de Wet Zorg en Dwang vallen. Die wet is er sinds januari 2020. Vanaf dat moment hebben cliënten van Trajectum recht op een ‘cliëntvertrouwenspersoon Wzd’ die alles weet over de Wet Zorg en Dwang. Zo kan er altijd iemand luisteren naar deze cliënten.”
2. Met wat voor problemen help jij cliënten?
“Als een cliënt onvrijwillige zorg krijgt, komen hier regels bij. De klachten die hierbij horen gaan over iets wat de cliënt graag wil, maar niet mag. Of iets wat hij moet, maar niet wil. Hij wil bijvoorbeeld een rondje over het terrein lopen of zijn telefoon bij zich houden, maar dat mag niet. Of hij moet medicijnen gebruiken, maar dat wil hij niet. Daar kan hij zich tegen verzetten of hij kan er ontevreden over zijn. Vaak praat een cliënt dan eerst met zijn begeleider. Als hij zich na zo’n gesprek nog steeds niet gehoord voelt, dan komt hij bij mij of mijn collega’s.”
3. Hoe los jij de problemen op?
“Ik los geen problemen op, het belangrijkste is dat ik luister naar wat de cliënt wil. Vaak komt er ook een gesprek met de behandelaar. Voor een cliënt is het soms lastig of spannend om te zeggen wat hij vindt. Daar ondersteun ik bij. Samen bespreken we waaróm de cliënt bijvoorbeeld zijn telefoon niet mag hebben. En wat het nadeel is als hij de telefoon krijgt. Hij kan dan bijvoorbeeld contact opnemen met mensen die geen goede invloed op hem hebben. Maar wat is er wel mogelijk?
Een oplossing is bijvoorbeeld dat de cliënt mag oefenen met zijn telefoon bij zich hebben. Zo zoeken we naar een middenweg. Het zoeken naar alternatieven, dat hoort bij de nieuwe Wet Zorg en Dwang. Het idee van die wet is dat iemand alleen onvrijwillige zorg krijgt als het echt niet anders kan.”
4. Hoe ziet de samenwerking tussen Trajectum en de cliëntenvertrouwenspersonen eruit?
“Ik werk bij Adviespunt Zorgbelang, samen met een collega. Wij zijn er voor alle cliënten van Trajectum. Er zijn vier cliëntenvertrouwenspersonen Wzd die alles weten over de Wet Zorg en Dwang. Ik werk samen met een collega in het Oosten, in het Noorden werken ook twee cliëntvertrouwenspersonen, die zijn in dienst bij Quasir.
Dan zijn er nog de klachten of problemen die niet met onvrijwillige zorg te maken hebben. Hoe deze behandeld moeten worden, staat in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (WKKGZ). Daarbij ondersteunen de vertrouwenspersonen van het LSR. Het is belangrijk dat we met z’n allen goed samenwerken. We vragen ons eerst af: waar hoort deze klacht eigenlijk bij? Daarna kijken we wie de cliënt het beste kan ondersteunen.”
5. Waarom is het belangrijk dat jij er bent voor cliënten?
“De organisaties van de cliëntenvertrouwenspersonen Wzd vinden het belangrijk dat iedereen mee mag doen in de maatschappij. Dus ook cliënten die onvrijwillige zorg krijgen. Daarbij ondersteun ik de cliënt altijd zonder vooroordeel. De cliënt is nu ontevreden, maar wat zou hij graag willen? En hoe komt hij daar? Ik hoef ook niets te vinden van zijn verleden. Wat hij heeft meegemaakt, wat hij heeft gedaan… daar kijk ik niet naar. Ik ondersteun hem alleen met wat hij op dat moment nodig heeft.”
Voor cliënten: over de cliëntvertrouwenspersoon
Ben jij cliënt bij Trajectum? En wil je meer weten over cliëntvertrouwenspersonen? Kijk dan op deze pagina. Hier lees je wat je moet doen als je een klacht of vraag hebt.